به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان ساعت تهران در نشستی خبری گفت: گرچه ساعت هوشمند بازار جدیدی را ایجاد کرده است اما ساعت های مچی برند مشتریان خود را دارد.
محمدرضا عمرانی همچنین به تأثیر کاهش قدرت خرید مردم بر بازار ساعت اشاره کرد و افزود: کاهش قدرت خرید باعث شده که مصرف ساعت مچی در کشور به شدت کاهش یابد. فروش ساعت مچی در حال حاضر به یک پنجم کاهش یافته است.
وی ادامه داد: ساعت مچی در کشور تولید نمیشود. در گذشته ساعتهای طلا و جواهر در کشور تولید میشده، اما موتور این ساعتها وارداتی بوده و عمدتاً از برندهای معروف جهانی تأمین میشده است.
عمرانی در مورد علت عدم تولید ساعت مچی در کشور اظهار کرد: مصرف ساعت مچی در ایران بسیار کم است و این کالا مصرف انبوه ندارد. از این رو، سرمایهگذاری در این زمینه از نظر اقتصادی توجیهپذیر نیست. به همین دلیل، بزرگترین تولیدکنندگان ساعت مچی در دنیا، مانند سوئیس و ژاپن، این کالا را تولید و صادر میکنند و اکثر کشورها از محصولات آنها استفاده میکنند.
رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان ساعت تهران با اشاره به اینکه ساعت دیواری در زیرگروه لوازم خانگی قرار دارد، افزود: با توجه به ممنوعیت واردات لوازم خانگی، واردات ساعت دیواری نیز ممنوع است و از همین رو تولیدکنندگان ساعت دیواری در ایران فعال هستند و چند تولیدکننده بزرگ در داخل کشور این کالا را تولید و عرضه میکنند.
وی درباره وضعیت واردات گفت: هزینههای واردات ساعت در ایران پایین است و این امر مانع از قاچاق این کالا شده است. در واقع، واردات قاچاق صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل قاچاق ساعت در کشور مشاهده نمیشود. اگر هزینههای واردات قانونی بالا بود، احتمال قاچاق نیز وجود داشت.
رئیس اتحادیه سازندگان، فروشندگان و تعمیرکاران ساعت تهران با بیان اینکه بیشترین مصرف ساعت ایران نشانهای ژاپنی است، گفت: ژاپنی ها با افزایش تکنولوژی و قیمت ارزان بازار ساعت را تحت تاثیر قرار دادهاند به طوری که ۹۰ درصد موتورهای ساعت جنس ژاپنی دارند.
وی عنوان کرد: ساعت و موتور آن از سه کشور سوئیس، ژاپن و چین وارد می شود اما اکنون بیشترین مصرف ساعت ایران برندهای ژاپنی است.
عمرانی با اشاره به اینکه شرکت های بزرگ داخلی برندهای ساعت را وارد می کنند، گفت: بیشتر ساعت های وارداتی دارای کیفیت بالایی هستند به طوری که میانگین قیمتی ساعتهای مصرفی در بین ایرانیها بین پنج تا هشت میلیون تومان است.
وی اضافه کرد: شرکتها باید در تولید محتوا و عرضه ساعتهای برند تلاش کنند در غیر این صورت بازار در اختیار فضای مجازی و ساعت های تقلبی قرار می گیرد.
وی به بازار ساعتهای هوشمند اشاره کرد و افزود: ساعتهای هوشمند بازار جدیدی ایجاد کردهاند اما تأثیر آنها بر بازار ساعتهای مچی سنتی چندان زیاد نبوده است. با این حال، فروش ساعتهای هوشمند به مراتب بیشتر از ساعتهای مچی است. عمرانی تاکید کرد: تغییر در میزان فروش ساعت مچی سنتی در بازار ساعت ایران تحت تأثیر کاهش قدرت خرید است.
عمرانی در پایان از برگزاری نمایشگاه تخصصی ساعت، از ۴ تا ۸ بهمن ماه در برج میلاد خبر داد و گفت: در این نمایشگاه ۸ شرکت وارداتی در فضای سه هزار متر در سه سالن برج میلاد اقدام به معرفی و نمایش انواع ساعت میکنند و امکان خرید و فروش برای عموم مردم و فروشندگان فراهم شده است.